تاثیر بهداشت دهان و دندان بر سلامت قلب

بهداشت دهان و بهداشت کل بدن شما بیشتر از آنچه که شما حدس بزنید به هم ارتباط دارند.دهان شما به طور طبیعی حاوی باکتری است. معمولا شما رعایت بهداشت مناسب دهانی مانند مسواک زدن ونخ دادن کشیدن می‌توانید این باکتری‌ها را تحت کنترل داشته باشید.

پژوهشگران سوئدی در تحقیق خود به این نتیجه رسیدند که بهداشت بد دندانها نشانه ای از خطرات حاد قلبی است. به گزارش خبرگزاری فرانسه از استکهلم، اندرس هولملوند، یکی از سه پژوهشگری که نتایج تحقیق خود را در یک مجله پزشکی امریکایی منتشر کرده است، تاکید کرد: «بیماری های قلبی-عروقی و به ویژه آسیبهای عروق کرونر ارتباط زیادی با تعداد دندانهایی دارد که در دهان باقی مانده است.»

امروزه بر هیچ کس پوشیده نیست که سلامت دندان ها و لثه ها نه تنها نقش مهمی در حفظ آنها و بهداشت دهان و دندان دارد و از نظر بهداشت فردی و اجتماعی یک ضرورت می باشد بلکه امروزه ثابت شده است که دندان ها و لثه ها ی سالم نیز در حفظ سلامت قلب موثر هستند و لذا باید دانست که چه چیزهایی برای سلامت دندان ها و لثه ها مفید و چه چیزهایی ضرر دارد.

نتایج یک مطالعه جدید نشان میدهد که رعایت بهداشت دهان نه تنها برای سلامت دندان ها ضرورت دارد ، بلکه برای سلامت قلب و مغز نیز حیاتی است .

محققان با مطالعه بین بیمارانی که به دلیل سکته حاد مغزی در بیمارستانی بستری شده بودند ، اطلاعات خود را در زمینه ارتباط نوعی باکتری دهانی و بروز برخی انواع سکته مغزی افزایش دادند.

محققان مرکز ملی مغز و قلب و عروق در اوزاکای ژاپن در این مطالعه که در یک بیمارستان انجام شد ، وضعیت بیماران مبتلا به سکته مغزی را بررسی کردند تا درک بهتری از ارتباط میان سکته مغزی هموراژیک ( خونریزی دهنده ) و باکتری دهان بدست آوردند. سکته های مغزی هموراژیک زمانی رخ می دهد که یک سرخرگ در داخل یا روی سطح مغز پاره می شود و بافت مغز را غرق خون می کند .بررسی نقش باکتری های دهان و روده در آسیب شناسی در اختلالات عصبی آلزایمر و پارکینسون ، نیز از دیگر زمینه های پژوهشی این محققان است .

بیماری‌ها و عوارضی که ممکن است با بهداشت دهان ارتباط داشته باشند:

بیماری قلبی – عروقی

پژوهش نشان می‌دهد که بیماری قلبی، انسداد شریان‌‌ها، سکته مغزی و عفونت باکتریایی پوشش داخلی دریچه‌های قلب (اندوکاردیت عفونی) با بهداشت دهانی شما ارتباط دارد.

بیماری‌های تنفسی

عفونت‌های باکتریایی تنفسی از طریق آسپیراسیون (استنشاق) قطرات ریز مایع از دهان و گلو به درون ریه‌ها به وجود می‌آید.

بارداری و زایمان

برخی از پژوهش‌ها نشان داده است که باکتری‌های بیماری‌زا درون دهان زن باردار میتوانند به جفت یا مایع آمنیونی وارد شوند و احتمالا با افزایش میزان عوامل زیست‌شناختی القا کنند زایمان، باعث زایمان زودرس شود.

دیابت

دیابت خطر بیماری‌های لثه، پوسیدگی دندان، از دست دادن دندان، خشکی دهان و انواع مختلف عفونت‌‌های دهانی را افزایش می‌دهد. بنابراین بیماری‌های دهان و دندان را یکی از عوارض دیابت می‌شمارند.

ایدز

در برخی از موارد ممکن است یکی از اولین نشانه‌های ایدز در دهان به صورت عفونت شدید لثه ظاهر شود. همچنین ممکن است لکه‌های سفید مداوم یا ضایعات غیرمعمول بر روی زیان یا در هان به وجود آید.

پوکی استخوان

اولین مرحله کاهش تراکم استخوانی ممکن است در دندان‌ها خود را نشان دهد. دندانپزشک شما ممکن است در جریان یک رادیوگرافی معمول دندان متوجه این عارضه شود.

نظرات